Massage voor golvers

massage voor golvers assen golven

Als je golft ben je lekker buiten in de natuur. Vaak op de mooiste verborgen natuurterreinen die met zorg zijn aangelegd. Ik geniet elke keer weer als ik er met mijn clubs op uit trek. Genieten doe je echter pas echt als je je fit voelt en je blessurevrij je ronde hebt kunnen voltooien.

Hoe massage golfers kan helpen

Golf is een sport waarbij je niet alleen veel loopt, maar je zet vooral tijdens de swing ook vele andere spieren in beweging. Met een goede (sport)massage kan je als golfer je:

  • prestaties verbeteren;
  • spieren en gewrichten soepel houden, door een gezonde doorbloeding;
  • het risico op letsel verminderen (pijn-preventie); en
  • herstel van een blessure versnellen.

Blessures tijdens het golven

Twee meest voorkomende blessures voor golfers zijn de lage rug en elleboog. Twee problemen die ik als sportmasseur/ therapeut positief kan beïnvloeden. Maak een afspraak en ervaar de voordelen!

Golfers die hun eigen tas dragen, hebben overigens tweemaal zoveel kans op letsel in de lage rug en schouder vergeleken met golfers die geen tas dragen.

Wat levert volg massage op voor jou? De 5 voordelen:

  1. Een betere houding. Een veelgehoorde opmerking van mensen op mijn massagetafel; ‘Ik had niet door dat ik dáár pijn had.’ Regelmatig een massage ondergaan maakt je ook bewuster van je eigen lichaam en je houding. Op deze manier kan massage ertoe leiden dat je een betere houding op de baan krijgt.
  2. Massage wordt door iedereen wel geassocieerd met ‘ontspannen’, maar het effect van massage gaat nog veel verder dan dat. Heb je last van angstige gevoelens of ben je heel nerveus aangelegd, dan kan regelmatig een massage ondergaan veel voor je betekenen. Spanningen in spieren ontstaan niet alleen door sporten of andere vormen van fysieke overbelasting. Deze spanningen ontstaan ook door verkrampingen als reactie op angst en nervositeit. Wil je dus af van prestatiestress in de baan? Een massage helpt je om je spieren te ontspannen, om je hartslag te kalmeren en je bloeddruk te verlagen.
  3. Een ander positief effect van massage waar veel mensen niet van op de hoogte zijn is dat massage de spijsvertering kan verbeteren. Massage werkt niet alleen in op de huid en de spieren, maar heeft ook invloed op de dieper liggende organen, zoals de spijsverteringsorganen. Massage zorgt voor het optimaliseren van de bloedcirculatie in het lichaam. De toevoer van bloed, met daarin de nodige zuurstof en voedingsstoffen, naar alle organen wordt hierdoor verbeterd. Daarbij verbetert ook de afvoer van afvalstoffen uit de organen
  4. Vaak houden we vast aan bepaalde gevoelens en gedachten die ons dagelijks leven meer belemmeren dan dat we dat willen. We willen vaak de controle houden, en dat merk ik ook tijdens de massage. Ik heb het niet alleen over loslaten van situaties, spullen en mensen, maar ook over het loslaten van gedachten en vaak vastgeroeste patronen. Loslaten roept vaak een gevoel op in iemands hoofd van controleverlies. Toch merk ik als je je eraan over kunt en durft te geven dat loslaten meer ruimte brengt dan blijven vasthouden. De wereld en het leven zijn immers steeds in verandering. Controle over je balvlucht is louter een illusie. Laat het los en swing
  5. Massage bevordert een gezonde huid: je huid wordt elastischer doordat spanningen in het bindweefsel worden los gekneed. Ook de doorbloeding in de huid wordt beter. Hierdoor krijgt de kleur en de uitstraling van je huid een enorme boost! Door je regelmatig te laten masseren wordt je weerstand tegen ziektes beter. Je lichaam maakt namelijk meer witte bloedlichaampjes aan en het stresshormoon cortisol wordt verlaagd. Hierdoor word je immuunsysteem versterkt. Tijdens de massage komen ook de stoffen serosine en endorfine vrij, die ook wel de gelukshormonen worden genoemd. Ze zorgen ervoor dat je je blij, zorgeloos en prettig voelt. De persoonlijke aandacht, warmte en respectvolle aanraking tijdens de massage zorgt ervoor dat jij je gewaardeerd en prettig voelt. En dit straal je ook uit naar andere mensen.
golven massage assen aportmassage marsdijk
Lets play

 

Massage Triathloon

massage tijdens sportevenement

In 2017 maakte ik deel uit van het massageteam van Fysiopraktijk AFP uit Assen. Dit jaar geen massage, maar ik was er wel bij. Ik maakte deel uit van het Animo estafette team. Weer eens wat anders, maar niet minder leuk.

De Triathloon is een alternatieve triathlon waarbij de deelnemers achtereenvolgens hardlopen, ATB-en en kanoën. De wedstrijd gaat over de volgende afstanden: 5 km hardlopen 25 km ATB-en 2 km kanoën

Na een spannende strijd eindigden wij uiteindelijk als tweede van de estafette teams. Dit smaakt naar meer. Volgend jaar hopen wij er weer bij te zijn.

Massage Assen Loon Triathloon
2e plaats Triathloon 2019 – vlnr. Ton Jansen Anno Huizenga, Marcel Smalbil

 

Behandeling van lage rugpijn

massage assen medical tapen rugmassage

De belangenvereniging voor Beroepsbeoefenaars in de Massage- en Sportverzorgingsbranche (BMS) heeft als hoofddoel belangenbehartiging van de aangesloten leden, werkzaam op het gebied van massage en/of sportverzorging. Daarnaast heeft de vereniging zich het op peil houden en verbeteren van de kwaliteit van de (sport)masseur/verzorger als doel gesteld. In dit kader werd er vandaag een training gegeven waarbij het masseren zonder handen van de rug bij lage rugpijn centraal stond.

Lage rugpijn heet ook wel spit. Patiënten met lage rugpijn hebben pijn onder in de rug. De pijn kan ook uitstralen naar de bil of het been. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan flink pijn doen. Lage rugpijn komt veel voor. Vier van de vijf mensen hebben wel eens last van hun rug. Sommigen krijgen het maar één keer, bij anderen komt het geregeld terug, maar dat betekent niet dat het dan ernstig is.

Waar rugpijn vandaan komt, is bij de meeste mensen lastig aan te geven. Zelfs bij erge pijn in de rug is er meestal geen sprake van een ziekte of blijvende schade. Zeker is dat rugpijn bij de meeste mensen te maken heeft met de spieren, banden en gewrichten in de rug. Deze werken dan even niet zoals zou moeten. Ze zijn, simpel gezegd, ‘uit vorm’ of ‘uit balans’. Dat is echter geen reden tot pessimisme. Rugpijn heeft een goede prognose, dat wil zeggen: de kans is groot dat de klachten verdwijnen.

Met de lage rugpijn kunnen we een steentje bij dragen aan het laten verdwijnen van de lage rugklachten.

Tijdens de cursus gingen we stap voor stap met diverse technieken de rug masseren. Door met het puntje van je ellenboog (zonder handen) te masseren kun je zonder wel druk uit te oefenen heel diep masseren.

Veel mensen hebben een vorm van lage rugpijn. Dit kan veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld stress, spanning, onregelmatig leven. De specialisatie lage rugpijn massage is een zeer doeltreffende methode om mensen weer ontspanning te geven in de onderrug en eventueel daar uit voortvloeiende klachten te verminderen.

Massage van hamstring

massage assen afp hamstring

Veel sporters hebben het wel eens meegemaakt: tijdens het sprinten schiet het ineens in de achterkant van je bovenbeen. Je voelt gelijk dat het mis is. Je kunt de plek precies met je vinger aanwijzen op de achterkant van je bovenbeen. Vaak betreft het hier een hamstringblessure.

De behandeling van een hamstringblessure stond vanavond centraal tijdens de praktijkavond van Bob Stoker, sportmanueeltherapeut bij AFP Fysiotherapie uit Assen.

De hamstrings worden gevormd door drie spieren aan de achterzijde van je bovenbeen. Ze zorgen ervoor dat je je knie kunt buigen en je heup kunt strekken. De beschadiging komt het meeste voor in de buitenste spier. Een hamstringblessure komt vaak voor bij atleten, hockeyers en voetballers omdat deze sporten zo explosief van aard zijn. Maar ook een onverwachte beweging in het dagelijks leven kan een hamstringblessure veroorzaken.

Heb jij last van :

  • acute pijn aan de achterzijde van je bovenbeen (ontstaan tijdens het sporten)
  • pijn tijdens het rekken van je hamstrings
  • moeite met het buigen van je knie
  • blauwe verkleuring op je achterbeen (als een blauwe plek)
  • pijn bij bewegen van je been/knie
  • problemen bij normaal lopen

Dan kan het zijn dat je een hamstring blessure hebt.

Wat kun je zelf doen?

– Koel de getroffen hamstring 4 tot 6 keer per dag gedurende 15 minuten.

– Blijf het been rustig bewegen binnen de pijngrenzen. Gebruik krukken ter ondersteuning als het onmogelijk is om gewicht op je been te zetten.

– Je kunt de blessure door de huisarts of een (sport)fysiotherapeut laten beoordelen.

Wat kun je doen om een blessure van een hamstring te voorkomen of sneller te genezen?

Met behulp van een foamroller kun je zelf je hamstrings voor of na een training masseren. Of je maakt een afspraak met een sportmasseur. Massage zorgt ervoor dat de doorbloeding verbetert: daardoor kunnen de afvalstoffen, die ontstaan doordat de spieren energie gaan, beter afgevoerd kunnen worden. In de eerste weken na het ontstaan van een hamstringblessure mag niet gemasseerd worden.

Pijn in de onderrug door stijve en verkorte hamstrings?

In de hamstring kan ook de oorzaak liggen van pijn in de onderrug. Als de spieren van de hamstring verstijven en verkort raken, door bijvoorbeeld langdurig zitten achter een bureau of in de auto, kan de druk op het SI gewricht toenemen. Dit kan nare pijnklachten veroorzaken zoals een spit aanval of ischias. Je bekken kan naar achter gekanteld worden en je onderrug raakt hierdoor verstijfd.

Massage hamstrin pijn onderrug
De 3 spieren van de hamstring.

Door de hamstrings goed los te masseren en de doorbloeding op gang te brengen verminderd de druk op het SI gewricht en nemen de pijnklachten in de onderrug af. De kans op het krijgen van spit of ischias nemen af. Blijf bewegen en rek de hamstrings regelmatig.

Propedeuse Fysiotherapie

menselijk lichaam opleiding fysiotherapie

Vandaag naar de propedeuse uitreiking Fysiotherapie van mijn dochter geweest. Ze wordt opgeleid tot specialist in het menselijk bewegen. Aan de ene kant leert ze om het bewegen van een cliënt te optimaliseren, bijvoorbeeld als je een bouwvakker met rugklachten leert hoe hij moet tillen, of als je een sporter met een pijnlijke knie behandelt. Aan de andere kant leert ze bewegen in te zetten als middel om iets anders te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van een behandelplan voor iemand met ernstig overgewicht om de kans op diabetes te verkleinen. Ze draagt als fysiotherapeut actief bij aan het gezond opgroeien en gezond ouder worden van de samenleving. Trots..!

Waarom scheren fietsers hun benen?

Massage voor fietsers

Er zijn meerdere redenen waarom wielrenners de benen scheren. Benen ontharen in het wielrennen is niet alleen omdat gladde benen beter staan, maar ook praktisch: voor een massage of om schaafwonden na een valpartij beter te kunnen verzorgen. Dit geldt ook voor mountainbiken natuurlijk.

Laat je je na de wedstrijd of training masseren? Dan is het een stuk fijner voor de masseur en voor jezelf als je gladde benen hebt. De masseur krijgt dan niet allemaal losse haren aan zijn handen en heeft minder wrijving. En hij heeft minder olie nodig. En voor jezelf is het natuurlijk minder pijnlijk als er niet allemaal haren uit je been worden getrokken! Bovendien loop je minder kans op ontstoken haarzakjes.

Wielrennen, maar ook andere sporten en dagelijkse werkzaamheden belasten je spieren. Een massage bevordert de bloedcirculatie, vermindert spierspanning en vermindert de kans op blessure. > MAAK EEN AFSPRAAK met de sportmasseur van SPORTmassage Marsdijk.

Gediplomeerd Sportmasseur

Praktijk massage Assen

Inmiddels ben ik al meer dan 40 jaar actief in de sport. In april heb ik mijn opleiding Sportmassage afgerond. Daarna heb ik met veel enthousiasme als vrijwilliger gemasseerd op diverse sportevenementen.